Het diploma bedrijfsbeheer: verplicht om te starten?
Droom je ervan om je eigen baas te worden en een bloeiende zelfstandige activiteit op te bouwen? Dan vraag je je misschien af: Heb ik een diploma bedrijfsbeheer nodig om te starten? Alhoewel de regels in België wat versoepeld zijn, is een sterke basiskennis bedrijfsbeheer nog steeds de sleutel tot succes!
In dit artikel ontrafelen we alles wat je moet weten over het attest basiskennis bedrijfsbeheer, gereglementeerde beroepen, en hoe je een vliegende start maakt—ongeacht in welk gewest je actief wilt worden. Veel leesplezier dus!
Starten als zelfstandige: welke diploma's heb je nodig?
Sinds 1 september 2018 is het in het Vlaams Gewest, het Waals Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest niet meer verplicht om een attest bedrijfsbeheer of een getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer te behalen. Dit geldt zowel voor wie een eenmanszaak wil starten als voor wie als zelfstandig ondernemingshoofd aan de slag wil gaan.
Echter, voor bepaalde gereglementeerde beroepen, zoals algemeen aannemer of vrije beroepen, kan een attest beroepsbekwaamheid of bewijs van relevante praktijkervaring noodzakelijk blijven. Het ondernemingsloket oordeelt dan of je voldoet aan de vereisten.
Het is dus mogelijk om zonder enige diploma te starten als zelfstandige, maar is dit wel verstandig? Hierover later meer.
Kan je zelfstandig worden zonder diploma?
Ja, in de meeste gevallen (sectoren) kun je tegenwoordig een zelfstandige activiteit starten zonder een diploma bedrijfsbeheer. Toch is een erkende cursus bedrijfsbeheer sterk aan te raden, omdat deze je de nodige kennis biedt over financieel beheer, klanten administratie, belastingen en andere aspecten van het dagelijks beheer van een onderneming.
Deze kennis kan nuttig zijn om het reilen en zeilen te begrijpen die te maken hebben met het financiële aspect van de onderneming. Je kan natuurlijk ook advies vragen aan je boekhouder maar het is altijd aan te raden om zelf over de nodige basiskennis te beschikken. Dit zorgt er dan ook voor dat je goed voorbereid bent bij een boekhouder.
Zijn buitenlandse diploma's geldig?
Heb je een diploma van het buitenland? Een gelijkwaardig diploma, zoals een universitair diploma of een diploma van het hoger onderwijs, kan vaak worden erkend, maar moet soms eerst officieel worden goedgekeurd. In België kun je via NARIC- vlaanderen je diploma laten erkennen. Dit is vooral belangrijk in Brussel en Wallonië, waar extra procedures van toepassing kunnen zijn.
Basiskennis bedrijfsbeheer en beroepskennis, wat is dat?
Het is essentieel dat je over voldoende basiskennis bedrijfsbeheer beschikt. Dit betekent dan dat je inzicht hebt in boekhouding, btw-aangiftes, sociale bijdragen en het opstellen van een financieel plan. Hoewel een diploma of getuigschrift bedrijfsbeheer niet langer verplicht is, kan je je kennis nog steeds bewijzen door:
Een erkende cursus bedrijfsbeheer te volgen.
Een getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer of attest bedrijfsbeheer te behalen via de centrale examencommissie.
Een diploma hoger onderwijs of een universitair diploma, met financiële vakken.
Bewijs van relevante praktijkervaring
Heb je nog een diploma bedrijfsbeheer nodig?
Voor de meeste beroepen is een diploma bedrijfsbeheer of een attest basiskennis bedrijfsbeheer niet langer vereist. Toch is het handig om een cursus bedrijfsbeheer te volgen en een getuigschrift bedrijfsbeheer te behalen, zodat je de uitdagingen van het ondernemerschap in goede richting kunt aanpakken en begrijpen.
Verschil tussen Vlaams gewest, Waals Gewest en Brusselse Hoofdstedelijk Gewest
Hoewel de drie gewesten grotendeels dezelfde regels hanteren, kunnen er kleine verschillen zijn:
In het Vlaams Gewest geldt sinds 2018 geen verplichting meer voor een diploma of attest bedrijfsbeheer.
In het Waals Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn de regels voor gereglementeerde beroepen strenger. Voor sommige beroepen kan een attest basiskennis bedrijfsbeheer of bewijs beroepsbekwaamheid nog nodig zijn.
Attest beroepsbekwaamheid
Voor gereglementeerde beroepen, zoals een algemeen aannemer of specifieke vrije beroepen, kan een attest beroepsbekwaamheid vereist zijn. Dit attest wordt afgeleverd op basis van een combinatie van opleiding, praktijkervaring en eventueel een centrale examencommissie.
Attest basiskennis bedrijfsbeheer
Hoewel het diploma bedrijfsbeheer niet langer verplicht is, moet je het attest bedrijfsbeheer niet onderschatten. Dit document toont aan dat je over de nodige essentiële vaardigheden beschikt om een onderneming te runnen. Het omvat onder andere kennis van boekhouding, sociale bijdragen, btw-regels en financieel beheer. Dit attest is vooral nuttig voor wie zonder uitgebreide praktijkervaring of diploma een sterke start wil maken.
Hoe lang duurt de opleiding bedrijfsbeheer?
Een cursus bedrijfsbeheer kan enkele weken tot maanden duren, afhankelijk van het gekozen traject. Deze opleidingen zijn flexibel en toegankelijk, en bereiden je voor op het behalen van een attest bedrijfsbeheer of getuigschrift basiskennis.
Hoe kun je je kennis van bedrijfsbeheer bewijzen?
Er zijn verschillende manieren om aan te tonen dat je beschikt over de nodige basiskennis bedrijfsbeheer:
Behaal een attest basiskennis bedrijfsbeheer via een erkende cursus of de centrale examencommissie.
Een diploma zoals een universitair diploma, diploma hoger onderwijs of een gelijkwaardig diploma waarin bedrijfsbeheer is opgenomen.
Toon relevante praktijkervaring aan, bijvoorbeeld als zelfstandig helper of via functies in het dagelijks beheer van een bedrijf.
De gereglementeerde beroepen
Zoals reeds vermeld geldt voor sommige beroepen, zoals het starten van een eigen schoonheidssalon, een attest van bekwaamheid. Ook hier beoordeelt het ondernemingsloket welke stukken je moet indienen.
Buitenlands diploma: laat je diploma erkennen
Heb je een diploma behaald buiten België? Laat dit erkennen via de bevoegde instanties, zoals NARIC, zodat je kunt aantonen dat je aan de vereisten voldoet.
Dit is belangrijk voor het starten van een zaak in Brussel en Wallonië.
Heb je hulp nodig of denk je dat je niet over voldoende kennis beschikt? Aarzel niet om contact met ons op te nemen en we helpen je hierbij graag verder en begeleiden je van A tot Z!
Een zorgeloze oprichting via Bizantium
Een oprichting in 3 stappen
Bizantium verzamelt alle informatie in een intuïtieve flow, genereert de nodige documenten, waaronder het financieel plan, en houdt alle partijen op de hoogte met realtime updates. Wanneer het dossier compleet is, wordt de oprichting met een digitale volmacht voltooid bij de notaris.
- Data verzamelen
- Financieel plan genereren
- Oprichting bij notaris
werkdagen
ondernemingen opgericht
digitaal
jaar ervaring
Klaar voor een vlotte, digitale oprichting?
Plan een gratis call met een startersadviseur
Klaar voor een vlotte, digitale oprichting?
Plan een gratis call met een startersadviseur
Deze al gelezen? Relevante content voor startende ondernemers
Het diploma bedrijfsbeheer: verplicht om te starten?
Droom je ervan om je eigen baas te worden? Dan vraag je je misschien af: Heb ik een diploma bedrijfsbeheer nodig om te starten?
Startkapitaal: wat is een toereikend aanvangsvermogen?
Was het altijd al je ultieme droom om een eigen zaak te starten, maar zit je met te veel vragen zoals: Hoeveel kapitaal of steun heb ik nodig om dit te kunnen financieren?
De vennootschapsbijdrage: wat je moet weten
Ben je van plan een vennootschap op te richten of ben je al een werkende vennoot? Dan is het belangrijk om de jaarlijkse vennootschapsbijdrage goed te begrijpen.