Nieuwe NACEBEL-codes:
impact op jouw onderneming in 2025
Vanaf 1 januari 2025 worden de NACEBEL-codes opnieuw aangepast. Dit kan gevolgen hebben voor de manier waarop jouw onderneming wordt geclassificeerd en welke verplichtingen of voordelen hieraan verbonden zijn. In dit artikel leggen we uit wat NACEBEL-codes zijn, waarom ze belangrijk zijn en hoe je jouw code correct beheert.

Wat zijn NACE-codes?
De Europese Unie heeft met de NACE-classificatie een systeem ontwikkeld dat ondernemingen classificeert op basis van hun economische activiteiten. NACE staat voor Algemene Nomenclatuur van de Economische Activiteiten in de Europese Gemeenschap, of origineel “Nomenclature générale des Activités économiques dans les Communautés Européennes”. De classificatie maakt deel uit van een Europese verordening. Dit betekent dat alle Europese lidstaten het systeem verplicht moeten implementeren. Hierbij mogen ze de EU-lijst wel verder aanvullen met extra codes, zonder de basislijst aan te passen. De belangrijkste doelstelling is het verbeteren en harmoniseren van economische statistieken en inzichten.
Wat is de NACEBEL-code in België?
De NACEBEL-code is de Belgische versie van de officiële Europese lijst. In België wordt deze lijst gebruikt door de btw-administratie, de Rijksdienst Sociale Zekerheid (RSZ), het Belgische statistiekbureau (Statbel) en de ondernemingsloketten (zoals de Kruispuntbank van Ondernemingen). Een NACE-code bestaat steeds uit een nummer en een omschrijving.
Waarom zijn de NACEBEL-codes belangrijk?
De NACEBEL-codes kunnen directe gevolgen hebben voor jouw onderneming. Concreet kunnen ze je bedrijf bijvoorbeeld recht geven op bepaalde voordelen, zoals het werken met flexi-jobwerknemers en gelegenheidswerknemers of het verkrijgen van bepaalde steunmaatregelen of subsidies die verband houden met je activiteit. Anderzijds is voor sommige specifieke activiteiten een vergunning vereist.
Hebben de nieuwe NACEBEL-codes vanaf 1 januari 2025 invloed op jouw onderneming?
Omdat er nieuwe economische activiteiten bijkomen en oude verdwijnen, wordt de lijst regelmatig geactualiseerd. In 2022 keurde de Europese Commissie opnieuw een wijziging goed – de Belgische versie hiervan is vanaf 1 januari 2025 in ons land van kracht. De impact op jouw onderneming is in principe gering, tenzij er bij de omzetting fouten optreden. In dat geval is het belangrijk om tijdig aan de alarmbel te trekken (bijvoorbeeld via je sociaal secretariaat), zodat het risico op negatieve gevolgen voor je bedrijf kan worden vermeden.
Hoe gebeurt de conversie naar de nieuwe NACEBEL-codes?
Alle activiteiten die een oude NACEBEL-code hebben (versie 2008) worden gefaseerd geconverteerd naar de nieuwe lijst. Ofwel: van 7 cijfertjes gaan we naar 5 cijfertjes. Voor sommige sectoren gebeurde dit reeds in januari, andere volgen eind maart en BTW-activiteiten volgen later dit jaar. De omzetting gebeurt volautomatisch! Zelf moet je in principe dus helemaal niets doen, als is het dus wel belangrijk om de omzetting te even na te kijken.

Waar vind je jouw NACEBEL-code?
Je kunt jouw NACEBEL-code eenvoudig terugvinden via de Kruispuntbank van Ondernemingen (zoeken op ondernemingsnummer via KBO Public Search). Daarnaast kan je deze gegevens terugvinden in de toepassing MyEnterprise, waarop je kan aanmelden met je elektronische identiteitskaart of via Itsme.
Hoeveel NACEBEL-codes kan ik activeren voor mijn onderneming?
Elke onderneming moet minstens één NACEBEL-code laten registreren die de hoofdactiviteit weergeeft. Indien je naast je hoofdactiviteit andere activiteiten uitoefent, kun je extra codes laten registreren. Het aantal hoofdactiviteiten is beperkt tot vijf, voor nevenactiviteiten geldt geen limiet. Hoewel een beetje bewegingsvrijheid geen kwaad kan wees je in eerste instantie best niet té enthousiast, want hoe meer codes hoe meer potentiële verplichtingen! Zorg wel dat je meteen de juiste code registreert (en volledig bent!), want bij de toevoeging van een nieuwe code betaal je € 109 per vestigingseenheid.
Hoe kan je NACEBEL-codes toevoegen of wijzigen?
Waait er een nieuwe wind in jouw onderneming? Wanneer je een nieuwe activiteit gaat uitoefenen, moet je binnen één maand na de datum waarop deze starten de NACEBEL-codes aanpassen. Je kan deze laten registreren door een erkend ondernemingsloket. Daarnaast moet je wijzigingen ook delen met de btw-administratie (via formulier 604B) en aan de RSZ.
Door je NACEBEL-codes goed te beheren, voorkom je administratieve problemen en zorg je ervoor dat je codes blijven overeenstemmen met de realiteit. Controleer dus voor 2025 of jouw codes nog steeds correct zijn en pas ze indien nodig aan!

A hassle-free incorporation via Bizantium
An new company in 3 steps
Bizantium gathers all information in an intuitive flow, generates the necessary documents, including the financial plan, and keeps all parties informed with real-time updates. Once the file is complete, the incorporation is completed at the notary with a digital power of attorney.
- Collecting data
- Generate financial plan
- Incorporation by notary
business days
companies established
digital
years of experience

Ready to get started?
Maak vandaag je account aan!
Ready to get started?
Maak vandaag je account aan!
Read this one yet? Relevant content for start-ups


Inleiding tot de Individuele Pensioentoezegging (IPT)
Ben je een zelfstandig bedrijfsleider en denk je al na over hoe je jouw aanvullend pensioen kunt versterken naast je wettelijk pensioen?


Ontdek de voordelen van het VAPZ voor uw pensioen en belastingvoordeel
Een stevig pensioen opbouwen is voor zelfstandigen vaak een uitdaging. Het wettelijk pensioen ligt doorgaans lager dan bij werknemers.


Verlengd boekjaar: Voordelen en aandachtspunten voor jouw onderneming
Wist je dat je als ondernemer zélf kan kiezen hoe lang je boekjaar duurt bij je oprichting?