Bizantium

Een vennootschap oprichten

Elke ondernemersdroom begint met de oprichting van een éénmanszaak of vennootschap. De oprichting van je vennootschap is dan ook een belangrijke stap voor ondernemers.

In België heb je verschillende vennootschapsvormen, zoals de besloten vennootschap (bv), naamloze vennootschap (nv) en de Commanditaire vennootschap (Commv), allemaal met rechtspersoonlijkheid. Je kan ook kiezen voor een meer eenvoudige vorm zoals de maatschap (zonder rechtspersoonlijkheid) of de VOF.

In dit artikel stomen we je klaar om een vennootschap op te richten. We leggen je namelijk uit wat de kosten zijn, de voor-en nadelen en nog veel meer. Wil je dus een vennootschap oprichten maar had je nog twijfels? Lees dan zeker verder!

Voor de snelle beslissers:

2151002682

Waarom zou je een vennootschap oprichten?

1. Beperkte aansprakelijkheid

Een belangrijk voordeel bij (de meeste) vennootschappen is de beperkte aansprakelijkheid. Bij de bv en nv is het namelijk zo dat de aansprakelijkheid van de vennoten beperkt is tot hetgeen dat werd ingebracht in de vennootschap. Je persoonlijke bezittingen zijn dus beschermd tegen eventuele schuldeisers bij faillissement. Bij een eenmanszaak geldt onbeperkte aansprakelijkheid waardoor je niet beschermd bent.

2. Fiscale voordelen

Vennootschappen kunnen in België aanspraak maken op tal van fiscale voordelen. Denk hierbij aan het verlaagd vennootschapstarief van 20% voor KMO's of overdragen verliezen etc.

3. Juridische structuur

Als laatst heeft een vennootschap een duidelijke juridische vorm en structuur. Dit helpt bij het verdelen van verantwoordelijkheden en het nemen van beslissingen. Dit staat immers vermeld in de statuten en biedt ook transparantie en zekerheid.

Hoeveel kost het om een vennootschap te starten?

De kosten van een vennootschap variëren van vennootschap tot vennootschap. Hieronder worden een aantal belangrijke kosten opgesomd.

Notariskosten

Voor een nv of bv moet je langs de notaris en die maakt dan een notariële akte. Deze kosten liggen tussen de €1000 en €2500. Bij eenmanszaken volstaan onderhandse akten. Hier is geen tussenkomst van een notaris vereist.

Minimumkapitaal
Voor een nv is een startkapitaal van €61.500 vereist. Voor een bv is sinds 2019 geen vereiste startkapitaal meer verplicht, maar wel voldoende aanvangsvermogen (toereikend vermogen) om de activiteiten te financieren. Een financieel plan moet je ook aan een notaris bezorgen. In dit plan laat je zien dat je voldoende financiering hebt voor de komende jaren.

Registratie bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO)
De registratiekosten bij de KBO bedragen in 2024 €105,5. Dit is een eenmalige kost.

Publicatiekosten (oprichtingsakte neerleggen)/ kosten griffie
De oprichtingsakte moet gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad, wat je €271,98 kost.

Boekhoudkundige en juridische kosten
Professionele ondersteuning bij de oprichting is aan te raden. Bij de opstart zijn de kosten vaak niet zo hoog. Een goede boekhouder of accountant bij de hand nemen is zeker aan te raden. Bizantium brengt je na je oprichting in contact met een geschikte boekhouder.

Andere kosten

Er kunnen zich nog andere kosten voordoen, zoals het openen van een zakelijke zichtrekening. Dit kan bij een financiële instelling naar keuze.
Het is ook mogelijk dat registratierechten van toepassing zijn op een aantal documenten.

De kosten van je oprichting terugverdienen via Bizantium

Een digitale oprichting Bizantium staat garant voor een vlotte opstart van je vennootschap. Bovendien kan je je oprichtingskosten gemakkelijk terugverdienen via ons partnernetwerk. Je krijgt kortingen op allerhande software, verzekeringen, leasewagens en andere zaken.

Graag meer info over ons partnernetwerk? Geef ons een seintje!

Wat zijn de nadelen van een vennootschap?

Een van de grote nadelen zijn de kosten die verbonden zijn met een onderneming, zoals hierboven al werd toegelicht kunnen deze kosten oplopen tot 1000’en euro’s. Bij een eenmanszaak daarentegen zijn er veel minder formaliteiten en kosten.

Hoeveel kost een vennootschap per jaar?

Hieronder zie je een overzicht van de meest gangbare terugkerende kosten bij een vennootschap.

Hoe verloopt de oprichting van een vennootschap?

  • Kies de vennootschapsvorm: Kies de juiste vennootschapsvorm (bv, nv, etc.).
    Niet zeker over de ideale ondernemingsvorm voor jou? Gebruik onze gratis simulator!

  • Oprichtingsakte (nodig) opstellen: Laat een notaris de oprichtingsakte opstellen en ondertekenen. Leg dan je oprichtingsakte neer bij de bevoegde ondernemingsrechtbank.

  • Inbreng kapitaal: Breng kapitaal in (indien van toepassing).

  • Registratie bij de KBO: Registreer de vennootschap bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).

  • Neerlegging oprichtingsakte bij de griffie: Publiceer de oprichtingsakte in het Belgisch Staatsblad.

  • Open een zakelijke bankrekening: Open een rekening op naam van de vennootschap. Je verkrijgt hierbij een attest zodra het vereiste bedrag gestort is.

  • Boekhouding en BTW-nummer: Stel een boekhouder/accountant aan en vraag een BTW-nummer aan indien nodig.

  • Neerlegging Jaarrekening

Bij de oprichting van een vennootschap dien je zeker ook rekening te houden met de uiteindelijke begunstigde, de UBO (ultimate beneficiair owner), diegene die onrechtstreeks of rechtstreeks eigenaar zijn moeten namelijk geïdentificeerd worden wat onderdeel uitmaakt van de anti-witwas wetgeving. Tijdens de algemene vergadering kunnen alsook beslissingen worden genomen die rechtstreeks invloed hebben op de UBO en op het aandelenregister en aandeelhouders.

Financieel plan opstellen

Hieronder een beknopte versie van het financieel plan voor een bv:

    1. Doelstellingen: Stel duidelijke financiële doelstellingen op, denk aan strategie en groei sales.

    2. Inkomsten: Schat de verwachte inkomsten uit producten en diensten, wel volgens een realistisch budget.

    3. Kosten: Identificeer vaste (huur, salarissen) en variabele kosten (grondstoffen).

    4. Winst- en verliesrekening: Maak een overzicht van verwachte inkomsten en kosten.

    5. Cashflow: Prognose van in- en uitstroom van geld om liquiditeitsproblemen te voorkomen.

    6. Balance sheet: Geef een overzicht van verwachte activa en passiva.

    7. Financieringsbehoefte: Bepaal of extra kapitaal nodig is en welke opties er zijn.

    8. Risicoanalyse: Identificeer en evalueer mogelijke risico’s.

    9. Monitoring: Evalueer en pas het plan regelmatig aan.

Neerleggen van de oprichtingsakte

Een onderhandse akte en een aandelenregister aanleggen spelen een belangrijke rol bij het oprichten van een vennootschap. Bij het oprichten van een bv of nv moet een oprichtingsakte worden opgesteld, die normaal gesproken door een notaris wordt opgemaakt en geregistreerd (authentieke akte).

Echter, voor sommige vennootschapsvormen, zoals een vennootschap onder firma (VOF) kan de oprichtingsakte als een onderhandse akte worden opgesteld. Dit betekent dat de oprichters zelf de akte kunnen opstellen en ondertekenen, zonder tussenkomst van een notaris. De wettelijke vereisten zijn hier niet zo complex.

Het gebruik van een onderhandse akte voor deze vennootschapsvormen biedt flexibiliteit en lagere kosten, maar het is belangrijk dat de akte zorgvuldig wordt opgesteld om juridische geschillen in de toekomst te voorkomen. De akte moet de volgende elementen bevatten, zoals de naam van de vennootschap, de doelstelling, de inbreng van elk van de vennoten en de verdeling van winst en verlies.

Je vennootschap online oprichten via Bizantium

Bizantium verzamelt alle nodige informatie via een interactieve flow, genereert de nodige documenten en houdt alle partijen op de hoogte in een realtime dashboard. Wanneer je dossier compleet is, wordt de oprichting met een digitale volmacht voltooid bij de notaris.

Kortom: een zorgeloze, digitale oprichting!

Zoals hierboven reeds vermeld kan je bovendien je oprichtingskosten gemakkelijk terugverdienen via ons partnernetwerk. 

+/-
0
werkdagen
meer dan
0
Vennootschappen opgericht
0
%
digitaal
0
+
jaar ervaring

Wat als je vennootschap geen winst maakt?

Als je vennootschap geen winst maakt, kan dit verschillende gevolgen hebben:

1. Fiscale gevolgen

  • Verliesverrekening: U kunt de verliezen van uw vennootschap mogelijk verrekenen met toekomstige winsten, dit is een aftrekpost in de vennootschapsaangifte.
  • Vennootschapsbelasting: Geen verplichting om belastingen te bepalen indien verlieslatend. Wel aandacht voor de continuïteit van je vennootschap.

2. Financiële gezondheid

  • Liquiditeitsproblemen: Een gebrek aan winst kan leiden tot cashflowproblemen, hierdoor zal je je leveranciers niet meer kunnen betalen.

Wat is beter: loon of dividend?

De keuze tussen loon en dividend hangt af van verschillende factoren en kan variëren afhankelijk je eigen situatie. Loon biedt zekerheid, je hebt namelijk elke maand een leuk bedrag op je bankrekening. Een nadeel echter is dat het loon onderworpen is aan de personenbelasting. Het is geen verassing dat de Belgische personenbelasting zeer hoog is.

Een Dividend kan daarentegen fiscaal voordeliger zijn dan loon. Het wordt vaak tegen een lager tarief belast dan loon. Het biedt ook flexibiliteit want je kan zelf bepalen (mits de statuten en gezondheid onderneming dit toelaten) wanneer je deze uitkeert. Het nadeel echter is dat een dividend afhangt van de winst van je vennootschap en in de beginjaren is dit meestal niet veel.

In veel gevallen kan een combinatie van loon en dividend de beste strategie zijn, afhankelijk van uw financiële behoeften en de structuur van uw onderneming.

Any questions about your company establishment?

An answer to all your questions

Book a call with a start-up advisor

An answer to all your questions

Book a call with a start-up advisor

Deze al gelezen? Relevante content voor startende ondernemers

en_GBEN