VAT in the Digital Age:
wat verandert er voor jouw onderneming?

De Europese Commissie wil met VAT in the Digital Age (ViDA) het verouderde btw-stelsel van de Europese Unie moderniseren. De voorgestelde wijzigingen betekenen een belangrijke verandering voor bedrijven actief in de digitale economie, e-commerce en de platformeconomie. Deze economieën zijn de laatste jaren sterk gegroeid en daardoor dient het btw-stelsel mee te evolueren.

ViDA-VAT-complinace-241106

Met een aantal nieuwe regels rond digitale rapportage, e-invoicing en btw-verplichtingen, tracht de EU btw-fraude aan te pakken, de administratieve lasten te verlagen en een eerlijker speelveld creëren voor alle lidstaten.

In dit artikel geven we je een helder overzicht van wat ViDA inhoudt, waarom het belangrijk is en hoe je onderneming en jij als ondernemer je het best voorbereidt op deze nieuwe btw-regels in het digitale tijdperk.

Recap: hoe zit het btw stelsel momenteel in mekaar?

Allereerst een korte reminder over hoe het btw-stelsel vandaag de dag in elkaar zit.

Het huidige btw-stelsel in de Europese Unie is zeer complex en gefragmenteerd. Door verschillen tussen verschillende EU-landen moeten bedrijven vaak meerdere btw-registraties hebben om grensoverschrijdende zaken te doen.

Daarnaast worden btw-aangiftes en facturen op uiteenlopende manieren beheerd, wat kan leiden tot fouten, vertragingen en in het ergste geval btw-fraude. Het systeem sluit dus niet langer meer aan bij de realiteit van e-commerce, digitalisering en toegenomen mobiliteit van producten en diensten.

Deze problemen hebben geleid tot het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie om het stelsel te hervormen via VAT in the Digital Age.

Inleiding tot de nieuwe btw regels

De nieuwe btw-regels zijn onderdeel van een bredere visie om het Europese btw-systeem te moderniseren en af te stemmen op de huidige economie. Centraal staat de overstap naar digitale processen die beter aansluiten bij het digital age en het overschrijdend karakter van goederen en diensten.

Het doel is om:

  • Digitale rapportageverplichtingen in te voeren voor transacties binnen de EU;

  • E-invoicing en e-facturatie verplicht te maken bij grensoverschrijdende leveringen;

  • Nieuwe regels voor platformeconomie in te voeren;

  • Het systeem te harmoniseren en beter af te stemmen op de behoeften van verschillende belanghebbenden.

Deze maatregelen zullen zowel kleine als grote ondernemingen raken.

Wil jij graag weten welk effect dit zal hebben op je onderneming? Neem gerust contact op en wij helpen je graag verder.

Wat is de ViDA-regeling?

ViDA staat voor “VAT in the Digital Age” en is een ambitieus hervormingspakket dat uit drie pijlers bestaat:

Digitale rapportage en e-invoicing

Dit betekent realtime gegevensuitwisseling over transacties binnen de EU, inclusief een verplichte overstap naar elektronische facturatie.

Uitbreiding van btw-verplichtingen voor platformen

Hierdoor komen er nieuwe regels voor digitale platformen die bemiddelen in de verkoop van goederen of diensten

Harmonisatie van btw-registraties

Dit vormt een vereenvoudiging van btw-verplichtingen zodat meerdere btw-registraties in verschillende lidstaten niet langer nodig zullen zijn.

De Europese Commissie wil hiermee btw-fraude aanpakken, processen digitaliseren en een efficiënter systeem opbouwen dat beter inspeelt op het huidige digitale tijdperk.

Wat gaat er veranderen door ViDA?

De voorgestelde wijzigingen brengen enkele fundamentele veranderingen met zich mee:

  • E-facturatie wordt de norm voor grensoverschrijdende B2B-transacties binnen de EU, denk hierbij aan PEPPOL, dat vanaf 2026 verplicht is in België;

  • Ondernemingen zullen in bijna realtime digitale rapportage moeten uitvoeren van btw-gegevens;

  • Nieuwe verplichtingen voor digitale platformen om verschuldigde btw te innen en af te dragen;

  • Verplichte invoering van nieuwe systemen ter ondersteuning van de rapportageverplichtingen;

  • Betere overeenstemming tussen nationale btw-regels door een geharmoniseerde aanpak.

Deze veranderingen zullen vooral impact hebben op ondernemingen die actief zijn in verschillende EU-landen, of gebruik maken van digitale platformen voor hun verkoop.

Waarom is ViDA belangrijk?

VAT in the Digital Age speelt in op de noodzaak om het btw-stelsel klaar te maken voor het digitale tijdperk. Het huidige systeem is verouderd, kwetsbaar voor btw-fraude en inefficiënt.

ViDA biedt meerdere voordelen zoals:

  • Vermindering van administratieve lasten;

  • Betere controle door overheden;

  • Meer gelijke behandeling van bedrijven via een eerlijker speelveld;

  • Betere aansluiting bij de digitale transformatie van het bedrijfsleven;

  • Meer duidelijkheid en efficiëntie voor verschillende belanghebbenden, zoals ondernemers, belastingautoriteiten en accountants.

Het is dus niet alleen een technologische, maar ook een economische en juridische modernisering.

De impact op e-commerce

Voor E-commercebedrijven betekent ViDA een stevige verandering. Hieronder sommen we de nieuwe verplichtingen op:

  • Het gebruik van e-invoicing bij grensoverschrijdende transacties;

  • Automatische rapportering van transactiedata;

  • Vereenvoudiging van btw-registraties bij verkoop in meerdere landen;

  • Strengere regels voor verkoop via platformen.

Ondernemingen zullen hun systemen dus moeten moderniseren om te kunnen rapporteren, digitaliseren en aan de nieuwe regels te voldoen.

Heb je hierbij deskundig advies nodig om er zeker van te zijn dat je compliant blijft met de nieuwe regels en zo risico’s vermijdt? Een van onze adviseurs staat voor je klaar!

Digitale rapportage en e-invoicing

Een van de meest ingrijpende onderdelen van VAT in the Digital Age is de introductie van digitale rapportageverplichtingen en verplichte E-facturatie voor B2B-transacties binnen de EU.

Wat betekent:

  • Facturen moeten elektronisch worden opgesteld en verzonden via gecertificeerde systemen;

  • De btw-informatie van transacties moet bijna realtime gerapporteerd worden aan belastingautoriteiten;

  • Dit zal btw-fraude aanpakken en transparantie vergroten;

  • Ondernemingen zullen hun huidige facturatie- en boekhoudsystemen moeten aanpassen.

De verwachting van de EU is dat deze digitale rapportage zal faciliteren dat alle EU-lidstaten in de toekomst een uniforme standaard kunnen gebruiken.

Wanneer wordt ViDA ingevoerd?

De verwachte ingangsdatum van ViDA wordt in fases ingepland:

  • Vanaf 2026: verplichte e-invoicing voor grensoverschrijdende B2B-transacties binnen België;

  • 2028–2030: stapsgewijze invoering van digitale rapportageverplichtingen;

  • De implementatie zal verlopen in nauwe overeenstemming met het Europees Parlement, de Europese Commissie, en de lidstaten.

Hoewel de introductie nog enkele jaren weg is, is het verplicht om nu al de nodige voorbereidingen te treffen, zoals investeren in nieuwe systemen en processen.

Zorg dus goed voor je onderneming en win tijdig deskundig advies in. Wij staan in ieder geval voor je klaar!

Een zorgeloze oprichting via Bizantium

Een oprichting in 3 stappen

Bizantium verzamelt alle informatie in een intuïtieve flow, genereert de nodige documenten, waaronder het financieel plan, en houdt alle partijen op de hoogte met realtime updates. Wanneer het dossier compleet is, wordt de oprichting met een digitale volmacht voltooid bij de notaris.

+/-
0
werkdagen
meer dan
0
ondernemingen opgericht
0
%
digitaal
0
+
jaar ervaring

Klaar voor een vlotte, digitale oprichting?

Plan een gratis call met een startersadviseur

Klaar voor een vlotte, digitale oprichting?

Plan een gratis call met een startersadviseur

Deze al gelezen? Relevante content voor startende ondernemers

nl_BENL