Een offerte maken: wat je écht moet weten
Een offerte is meer dan een stukje papier met een prijsopgave. Het is je eerste kans om vertrouwen te winnen en een mogelijke klant binnen te halen. Zie het als de vitrine van je bedrijf: als die er slordig uitziet of essentiële info mist, loopt de klant er zo voorbij. Ok, een overtuigende offerte is dus cruciaal. Maar wat moet er eigenlijk in een offerte staan om juridisch waterdicht te zijn? En hoe maak je die correcte offerte ook nog eens uiterst aantrekkelijk? Het antwoord op al deze vragen lees je hieronder!

Een offerte maken voor je klant
Volgens de dikke Van Dale betekent een offerte letterlijk ‘een aanbieding van goederen of diensten tegen een vaste prijs’. Het is dus voorstel waarin je als ondernemer aangeeft welke producten of diensten je aanbiedt en tegen welke voorwaarden. Een soort visitekaartje, maar dan voor een concreet project of product. De voordelen van een duidelijke offerte zijn dan ook legio: het straat professionaliteit uit, wekt vertrouwen bij de klant en verlaagt het risico op misverstanden achteraf.
Is een offerte verplicht?
Nee, een offerte is niet verplicht. Eenvoudig gesteld komt een overeenkomst in België tot stand bij de aanvaarding van een aanbod. Een aanbod kan natuurlijk ook op een andere manier gedaan worden, bijvoorbeeld mondeling, of zoals in de goede oude tijd… op een bierviltje! In bepaalde sectoren is het in de praktijk wel heel gebruikelijk om een offerte op te stellen. Zo geven veel opdrachtgevers in de bouwsector voorkeur aan een offerte, omdat dit zorgt voor duidelijkheid over de kosten en voorkomt dat er misverstanden ontstaan. Zeker bij grotere of complexere projecten is het sterk aangeraden om een offerte op te stellen.
Wat moet er in een offerte staan?
Aha, je bent hier nog! Al volledig overtuigd van het belang van een offerte wil je nu aan de slag gaan en de eerste offerte versturen. Maar wat moet daar in godsnaam allemaal instaan?
Wel, volgens artikel 47, §2 van de Wet… Ok, never mind. Er zijn helemaal geen wettelijke eisen voor een offerte. Toch kunnen we je hieronder een nuttige leidraad meegeven. Het is namelijk algemeen aanvaard dat een offerte een aantal basisgegevens moet bevatten om overzichtelijk en volledig te zijn. Zo vermeld je best steeds de volgende zaken:
De gegevens van jouw onderneming (inclusief het btw-nummer)
De naam en contactgegevens van de ontvanger van de offerte
Een duidelijke omschrijving van de producten of diensten die worden aangeboden
De prijs van de producten of diensten, inclusief of exclusief btw, en de totaalprijs
De geldigheidsduur en datum van de offerte
Eventuele voorwaarden voor de uitvoering en andere bepalingen die van toepassing zijn op de offerte (denk aan een planning, uurtarief, de voorwaarden voor een correcte betaling, etc.)
Ziezo, verzenden maar!
Is een offerte bindend in België?
In België wordt een offerte in principe beschouwd als een bindend aanbod. Zodra een klant akkoord gaat met jouw offerte door deze uitdrukkelijk te ondertekenen of schriftelijk goed te keuren (bijvoorbeeld via e-mail), ontstaat er met andere woorden een bindende overeenkomst. Dit betekent dat je als ondernemer gebonden bent de producten of diensten te leveren zoals afgesproken, en dat de klant moet betalen volgens de voorwaarden in de offerte. Beschouw een offerte dus niet als een vodje papier, maar geef het de zorg en aandacht die het verdient!

Tip: werk met een geldigheidsduur
Aangezien een offerte belangrijke rechtsgevolgen kan triggeren, raden we je aan om steeds een duidelijke geldigheidsduur te vermelden. Neem in je algemene voorwaarden bijvoorbeeld een termijn van 30 dagen op waarbinnen de klant je aanbod moet accepteren. Verloopt deze termijn? Dan komt je voorstel te vervallen en is de offerte niet langer bindend.
Tip: een vrijblijvende offerte
Ben je zelf nog niet helemaal zeker van je stuk, bijvoorbeeld om dat je nog geen duidelijk zicht hebt op de achterliggende kosten voor het project? In dit geval kan je werken met een vrijblijvend voorstel. Dit is een soort offerte waarin je expliciet aangeeft dat deze ‘vrijblijvend’ of ‘niet bindend’ is. Hierdoor kan je het aanbod als verkoper nog aanpassen of intrekken zolang de klant het niet aanvaard heeft. Zelfs onmiddellijk na de aanvaarding kan je het aanbod nog wijzigen of herroepen. De vrijblijvende offerte heeft dus pas juridische kracht als beide partijen uitdrukkelijk akkoord gaan: op dit moment komt het contract tot stand.
Kan ik een geaccepteerde offerte annuleren?
Heeft jouw klant een handtekening gezet en nadien toch spijt gekregen? Dat is een lastige situatie… Het principe is namelijk duidelijk: van zodra de ondertekening plaatsvindt, ontstaat een rechtsgeldige overeenkomst. Vanaf dat moment kan je er noch als verkoper, noch als klant aan ontsnappen zonder dat er bepaalde juridische consequenties tegenover staan. Zijn er dan helemaal geen uitwegen? Wel, de partijen kunnen natuurlijk steeds in onderling overleg beslissen om de overeenkomst te beëindigen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat jij als verkoper ook een lucratievere opdracht in het vizier hebt. Is hiervan geen sprake en wilt de klant er toch onderuit? Dan zal hij in principe een schadevergoeding moeten betalen.
Digitaal offertes maken
Het opmaken van een goede offerte hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met behulp van digitale tools of specifieke software kun je een offerte snel en efficiënt opstellen in je persoonlijke huisstijl. Veel softwarepakketten bieden sjablonen aan waarin je eenvoudig je bedrijfsgegevens, een omschrijving van de diensten en de prijs kunt invullen. Daarnaast kun je de offertes vaak direct vanuit het programma verzenden via e-mail, zodat de ontvanger deze onmiddellijk online kan goedkeuren met een elektronische handtekening. Deze werkwijze heeft tal van voordelen: het is sneller, efficiënter en vermindert het risico op fouten. Een online tool is tot slot handig is bij opvolging en administratie. Je kan de offertes namelijk makkelijk archiveren, zodat belangrijke documenten nooit verloren gaan.
Tips voor het maken van een offerte die verkoopt: voorbeelden
Het maken van een correcte offerte die jouw koper overtuigt, is een belangrijke stap in jouw ondernemerschap. Door aandacht te besteden aan een duidelijke structuur en een aantrekkelijke presentatie, verhoog je de kans op succes! Gebruik digitale tools om het proces te stroomlijnen en zorg ervoor dat elke offerte een krachtig visitekaartje is voor jouw onderneming.
Een zorgeloze oprichting via Bizantium
Een oprichting in 3 stappen
Bizantium verzamelt alle informatie in een intuïtieve flow, genereert de nodige documenten, waaronder het financieel plan, en houdt alle partijen op de hoogte met realtime updates. Wanneer het dossier compleet is, wordt de oprichting met een digitale volmacht voltooid bij de notaris.
- Data verzamelen
- Financieel plan genereren
- Oprichting bij notaris
werkdagen
ondernemingen opgericht
digitaal
jaar ervaring

Klaar voor een vlotte, digitale oprichting?
Plan een gratis call met een startersadviseur
Klaar voor een vlotte, digitale oprichting?
Plan een gratis call met een startersadviseur
Deze al gelezen? Relevante content voor startende ondernemers


Nieuwe NACEBEL-codes: impact op jouw onderneming in 2025
Vanaf 1 januari 2025 worden de NACEBEL-codes opnieuw aangepast. Dit kan gevolgen hebben voor de manier waarop jouw onderneming wordt geclassificeerd.


Fiscaal optimaal loon: de minimum bedrijfsleidersbezoldiging van €50.000
Een van de voorwaarden voor het verlaagd tarief is het toekennen van een minimumbezoldiging van €50.000 per jaar aan een bedrijfsleider.


De ideale startdatum van je onderneming: wachten op een nieuw kwartaal?
De knoop is doorgehakt en je bent klaar om een onderneming op te starten. Je had al lange tijd de kriebels maar zou nu graag van je plan toch iets concreet willen maken.